Centerklasserne er fysisk placeret på Sofiendalskolen i Haslev.

Tilbuddet er for elever fra 0. til 10. årgang. 

Målgruppe

Målgruppen er elever med funktionsnedsættelse, der viser sig ved forskellige grader af mental retardering, forsinket kognitiv udvikling, herunder syndromer og bevægehandicap, høre- og synshandicap samt sociale og kommunikative vanskeligheder.

I relation hertil kan eleverne også have adfærdsforstyrrelser samt opmærksomhedsvanskeligheder.

Organisering

Den enkelte centerklasseelev er tilknyttet en klasse med et fast lærer- / pædagogteam. I det daglige undervises eleverne oftest på mindre hold afhængig af deres læringsforudsætninger og behov.

De fysiske rammer i Centerklasserne er tilpasset målgruppen.

  • Eleverne i Centerklasserne har behov for et struktureret pædagogisk undervisningsmiljø. Dagligdagen er organiseret med forudsigelighed og fast struktur.
  • Der lægges i undervisningen vægt på den visuelle og sproglige støtte, og eleverne undervises på mindre hold. Undervisningen tilrettelægges efter den enkelte elevs ressourcer, udviklingstrin og særlige behov.
  • Centerklasserne har 4 klasser som er aldersintegrerede. Det betyder, at eleverne ikke kun undervises sammen med børn på egen alder, men på tværs af aldre og klassetrin – hvor organiseringen styres af barnets behov og en pædagogisk vurdering af, hvad der vil befordre indlæringen bedst.
  • Hver klasse har tilknyttet en klassepædagog med specialkompetence udi understøttelse af undervisningen og en pædagogmedhjælper eller assistent.

Centerklasserne har et tæt samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), som tilbyder vejledning og rådgivning. PPR er tværfagligt sammensat og har således både psykologer, ergoterapeut, fysioterapeut og logopæder tilknyttet.