FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF MOBNING PÅ SPECIALSKOLEN

Forebyggelse:

Der arbejdes dagligt med trivsel og samværsnormer i alle klasser.

Til understøttelse heraf er alle klasser tildelt socialfag. I hver klasse er tilknyttet en skolepædagog.

Indstilling:

Trivsel og bekæmpelse af mobning handler om at tage ansvar – ikke om at placere skyld.

At undgå mobning kræver en fælles indsats, derfor prioriteres det højt på skolen, at forældre, elever og ansatte inddrages i arbejdet med at skabe

og sikre et trygt og tillidsfuldt miljø. Hvis elever bliver mobbet, påvirker det ikke kun disse elever - hele klassen og hele klassens samspil påvirkes også.

Ligeså viser evidens, at mobberen ofte har brug for hjælp til sin trivsel.

På Specialskolen ønsker vi en positiv og tryg samværskultur, derfor er kommunikation et vigtigt element i håndteringen.

Definitioner:

Vi oplever ind i mellem, at begreber som drilleri og mobning fletter ind over hinanden i både børn- og voksnes forståelse. Derfor klarlægges herunder, hvilke begrebsforståelser vi kategoriserer inden for og handler ud fra:

Mobning:

Forståelse: Der tales om mobning, når en person gentagne gange og over en vis periode bliver udsat for fysisk eller psykisk krænkende handlinger fra én eller flere personer, således at magtforholdet bliver skævt.

Drilleri:

Forståelse: Er ofte spontant og tilfældige engangstilfælde. Man laver sjov med nogen eller generer nogen, fordi man selv her og nu synes, at det er sjovt. Det er typisk ikke ondsindet - man har som regel ikke tænkt nærmere over modtagers oplevelser heraf.

Konflikt:

Forståelse: En konflikt foregår mellem to parter, der er nogenlunde lige stærke fysisk og psykisk. En konflikt er ofte enkeltstående og derved ikke vedvarende.

Digital mobning

Forståelse: Digital mobning kan foregår på alle tider af døgnet. Rum, som førhen var private og sikre, kan nu nås af en digital mobber. Den digitale mobning kan nå et stort publikum på meget kort tid, og det er derfor svært at kontrollere - og svært at få indsigt i, da det typisk foregår i det skjulte.

Handleplan ved konstateret mobning

Handleplanen nedenfor træder i kraft, hvis der forekommer mobning jævnfør skolens definitioner herfor.

• Personalet er forpligtet til at gribe ind, hvis der forekommer mobning (det forudsætter, de er vidner hertil eller vidende herom).
  • Der iværksættes en indsats i elevgruppen (lærerteamet drøfter og beslutter denne).
  • Der afholdes personlige samtaler med de involverede elever.
  • Der tages altid kontakt til de involverede forældre.
  • Der kan tages kontakt med skolens resursepersonale eller rådgivningsforum med henblik på sparring (fx AKT, PPR, relationsnært personale og/eller ledelse).
  • Der lægges og noteres en handleplan for at hjælpe de involverede parter med at få en forbedret omgangsform uden mobning.
  • Ledelsen bliver altid orienteret.

Vedtaget i MED-udvalget/ skoleåret 2022-2023